Vliv na dítě

 

Ačkoliv si to mnozí rodiče neuvědomují, již malé děti ovlivňují reklamy. Jedná se především o reklamy v televizi. Mnoho dětských programů je účelově přerušováno reklamním blokem nabízející výrobky a služby pro děti. Děti často reklamy hltají stejně jako ostatní program. Každé dětské oči upoutají barevné a ,,blikající" reklamy, které se jim vštěpují stále dokola. 

 

Důležitá fakta

  • Předškolní děti zpravidla nemají pojem o tom, co je reálné a co reálné není.
  • Proto také některé děti chtějí mít všechno, na co poukáže reklama. Když navíc v televizi apelují na děti, že to mají všichni správní kluci a všechny správné holčičky, je těžké odolat takovému tlaku.
  • Dítě věří skoro všemu, co se v reklamě řekne. Navíc neustálé opakování ho utvrzuje v tom, že je samozřejmé, aby danou věc získal. 
  • Děti si často také závidí a vytahují se mezi sebou s nejnovějšími „úlovky“.
  • Děti si uvědomují nejpozději kolem 7.-8. roku, že reklamě se nedá věřit, ale tak jako u dospělých to nic nemění na jejich touze po produktu. 

 

 

 

Podporujte porozumění reklamě - pro rodiče


1) Při sledování televize s dítětem o reklamách nahlas přemýšlejte

Vyjádřete svůj skeptický postoj: Kdo myslíš, že tuhle reklamu vytvořil? O čem myslíš, že ta reklama je? Co nám ta reklama asi neříká? Myslíš, že tomu, co vidíš, můžeš věřit? Začněte u nejkřiklavějších reklam, například ty na potraviny s vysokým obsahem tuku, a pokračujte k nenápadnějším, například reklamy, které podporují módní nebo atraktivní životní styl. Vysvětlete dítěti, že obvyklým cílem reklamy je docílit u lidí pocitu, že jim něco v životě chybí.


2) Vysvětlete dítěti, proč u vás v rodině nakupujete právě to či ono

Pomozte dítěti, aby rozumělo tomu, proč určité věci kupujete a jiné ne. Veďte ho k tomu, aby pochopilo, že se rozhodujete vědomě. Jasně řekněte, že to, co nakupujete, odráží vaše hodnoty.


3) Podporujte dítě v přemýšlení o tom, co v reklamě chybí

Upozorněte na to, když je obsah reklamy nerealistický nebo podporuje určitý stereotyp: Co nám ten výrobce neříká? Znáš někoho, kdo takhle vypadá? Kdo takhle žije?


4) Pěstujte skeptický postoj k novým formám inzerce na internetu

Některé reklamní prvky jsou zjevné – reklamní bannery nebo internetové stránky, kde se v nápadné míře prezentují výrobky. Jiné reklamní prvky tak zřejmé nejsou. Patří mezi ně interaktivní elektronické potvůrky, které se objevují na obrazovce počítače a inzerují určitý výrobek, nebo internetové stránky, které pro své zákazníky provádí průzkum získáváním názorů dětí. Upozorněte své dítě, aby na internetu nikdy nezveřejňovalo svoje osobní údaje. Pomozte dítěti, aby si uvědomilo, že co na monitoru vypadá skutečné, může být ve skutečném životě právě naopak.


5) Proti agresivní reklamě se ohrazujte tak, aby to dítě slyšelo

Upozorněte na reklamu, která se objevuje na místech, která k tomu podle vás nejsou vhodná – zejména na reklamní sdělení, se kterými se vaše děti mohou setkat ve škole, v muzeu nebo na jiných veřejných místech.

 

6) Nechte dítě přemýšlet o finančních motivech reklamy

Existuje tolik reklamních spotů, které jsou elegantní a chytré. O to snazší je zapomenout, že smyslem jejich existence je docílit prodeje výrobků. Povídejte si s dítětem o tom, proč by určitá reklama chtěla být zábavná a přesvědčivá pro děti jako ono.