Vliv na seniory
Dle různých studií ovlivňuje nejvíce české seniory reklama ve formě letáků. Téměř každý senior si prohlídne akční nabídky supermarketů, lékaren a dalších obchodních řetězců.
Letáky na potraviny
Nabídka akčního zboží má základní cíl, prolomit bariéry mezi nakupujícím a prodávajícím a vytvořit zdání, že právě zde je nejlevněji a poměr ceny vůči kvalitě je v tomto konkrétním obchodě maximálně výhodný. Vše tedy směřuje k tomu, aby byl zákazník přesvědčen o celkové nepřekonatelnosti tohoto místa, o jeho naprosté nedostižnosti.
Některé obchodní řetězce využívají také nabídek na konkrétní zboží, které je dovezené či vyráběné jako specialita jiné země. Jako příklad bychom si mohli uvést „Italský týden“. V takovémto letáku se soustřeďuje reklama na výrobky, které se využívají v italské kuchyni. Například výhodná akce na těstoviny, různé druhy omáček vhodných na těstoviny a například výhodné ceny na mraženou pizzu. Samozřejmě, že by v takovéto nabídce neměly chybět také vína, která k Itálii a vůbec, kde k jakým potravinám patří.
Letáky na elektroniku
Letáky propagující elektroniku bývají řešené podobným stylem jako u potravinového a nepotravinového zboží. Leták se soustředí v předních stranách na to, aby bylo poukázáno na nejsilnější a výraznou slevu akčního výrobku. Některé letáky obsahují i kupóny, na které si může zákazník zakoupit zboží za vynikající a opravdu velice akční cenu, ovšem pouze v určitý den.
Letáky na farmaceutické produkty
Co se týče produktů, zaměřených na léčiva a zdravou výţivu, není až tak pravidlem, že by se vyskytovaly v letácích vhazovaných do schránek. Ale najdou se i takové.
S dobou, kdy vláda začala vybírat regulační poplatky a poplatky za položky na receptu, se některé lékárny rozhodli, že vytvoří tzv. kompenzační systém a pokud se pacient zaregistruje pod lékárnu, která tuto kompenzaci nabízí, získá slevu právě třicet korun za položku na receptu, takovýmto způsobem si lékárny získávají stále větší procenta zákazníků. Tyto lékárny díky registraci získají na pacienta kontakt, ať už v podobě korespondenční adresy
či e-mailové adresy, a proto mohou zasílat pravidelně nabídky lékárny a díky odečtené částce za recept a výhodným nabídkám si určitě své klienty získají. Jelikož senioři většinou užívají velké množství léků, jsou lekárny z velké čsti zaměřeny právě na ně.
Letáky reklamní předváděcí akce
Předváděcí akce jsou pro seniory velkým lákadlem. Tyto letáky se neobjevují ve schránkách domácností až tak často. Firmy zabývající se těmi to akcemi se snaží dodrovat určité místní a časové prodlevy. Pokud se tento leták ve schránce objeví, většinou je hned na první pohled poutavý. Bývá barevný a zpracovaný tak, aby každý porozuměl, kde se tato akce koná a v jakou dobu. Pravidlem je, že se na něm vyskytují fotografie starších lidí a co nemůže chybět, bývají zde vyobrazeny dárky, které mají seniory na tuto akci nalákat. Někdy firmy nabízejí na reklamní předváděcí akci i teplý oběd.
Tím nejdůležitějším se stává na letáku místo a doba konání reklamní akce. Nejčastějším místem pro akce bývá blízká restaurace se salónkem, nebo kulturní dům. Doba začátku bývá stanovena na dopolední hodiny a to právě z důvodu, že se tyto propagující firmy snaží zlákat pouze starší obyvatele. Počítá s tím, že v této době mladší lidé bývají zaměstnáni a nemají proto čas, se těchto akcí zúčastňovat.
Na reklamní akci
Již bylo potvrzeno, že si firmy díky databázi účastníků z minulých akcí vytvoří harmonogram, který slouží k pokrytí akcí na několik dní. Díky tomu má firma možnost pozvat během týdne až dvě stovky potencionálních zákazníků.
Sál bývá vždy důkladně připraven. Důležitou součástí bývají velké stoly, u kterých po celou dobu návštěvníci sedí. Dále je zapotřebí ukrýt před zákazníkem zboží, které bude prezentováno. K tomu slouží stoly, které jsou naaranžovány pomocí ubrusů, na nich je poskládáno většinou kaskádovitě vybrané zboží a je překryto znovu dalšími plachtami či ubrusy, někdy s logem prezentované firmy.
Co nesmí na takové akci chybět, je zvuková kulisa. Proto, aby zaujala starší populaci, bývá výběr hudby ve starším českém repertoáru. V přední části sálu bývá také někdy využívána audiovisuální technika, jako například velkoplošná obrazovka, na které se promítají prezentace firmy. V zadní části místnosti bývají nejméně dva stoly, které jsou připraveny pro podepisování smluv k zakoupení zboží.
Zboží na těchto akcích je většinou zaměřeno na domácnost, zdraví, či cestování. Jedná se o kuchyňské potřeby, doplňky zdraví nebo třeba deky apod. Většina nabízených výrobků je opravdu kvalitní, ale několika násobně předražená. To stejné zboží by lidé nakoupili v hyper a supermarketech či specializovaných prodejnách nebo na internetu mnohem levněji. Ale prezentace na vlastní oči a lehké psychologické útoky na možného zákazníka ze strany prezentujících je tak lákavé, že se jim zřejmě ze strany seniorů nedá většinou odolat.
Další činností na akci bývá soutěž tzv. tombola. Rozdávají se losy s čísly a pak se uskutečňuje losování. Vyvolávají se čísla a lidé vyskakují ze židlí jako za mlada. Nikdo z nich ovšem netuší, že v zápětí se stávají obětí manipulace. Moderátor začíná slibovat neuvěřitelné peníze. Někdy i reálně v obálce vylosovaný člověk získá třeba částku třicet tisíc korun. Jenže tuto částku si nikdy neodnese. Je to pouze cena, která je uvedena jako sleva za zakoupení zboží. Takže z pomyslných sedmdesáti tisíc za soupravu nádobí se těchto třicet tisíc odpočítá a domů si odnesete nádobí pouze za čtyřicet tisíc, „no není to báječné?“
Posléze nastává situace, kdy se snaží všichni prodejci nějakým způsobem naléhat na zákazníky, aby nakoupili. Berou si vždy stranou k jednomu ze stolečků klienta či pár, které vylosovali a nabízí jim nějakou slevu a snaží se přesvědčit, že zboží je za fantastickou cenu s obrovskou slevou a že této nabídce se neříká „ne“.
Jak je možné, že zboží při první nabídce za kterou ji moderátor vyhlásil, bylo tak drahé a teď je možné dát zákazníkovi až tak obrovskou slevu v hodnotě 60% z celkové ceny? Na toto zákazník vůbec nemyslí. Je omámen vůní jídla z pánvičky, kterou viděl rozpálit během minuty na indukčním vařiči. Neodolá a podepíše.
Kdo na takovéto akci nebyl a tuto atmosféru nezažil, neví. Někdo řekne, „hloupí senioři“, ale pravda je ta, že navštěvující lidé mají potřeby trávit čas i jiným způsobem, než posedávat doma u televizorů, luštit kříţovky, či číst knihy, tohle všechno dělají od dob, co zůstali v penzi a nemají třeba možnost cestovat, či trávit více času s rodinou a přáteli. Jsou tací, kteří nikoho doma nemají a nechtějí svůj život dožít pouze stereotypním způsobem, ráno vstanu, umyji se, nasnídám se, zajdu si k lékaři, naobědvám se, dám si spánek po obědě a pak se odpoledne posadím k televizi, či se projdu na chvíli venku. Chtějí se setkávat s lidmi a zažívat zábavu a vzrušení. To se jim těmito předváděcími akcemi naskýtá.